onsdag, maj 16, 2007

hjärtattack med trucken

True story:

Det kom en leverans mitt under ett personalmöte imorse så jag och en praktikant gick till lagret och mötte upp lastbilen. Jag var den enda av oss med truckkort så jag fick köra. Avlastningen i sig var en freak show där praktikanten helt utan en plan ställde pallarna i märkliga sick-sack-banor så att de till slut tog upp hela lagergolvet, men det är en annan historia.

När vi var klara och lastbilen hade åkt stannade jag trucken utanför porten och gick in och såg den här roliga oordningen praktikanten hade gjort, och vi skrattade åt det. Men tydligen hade inte handbromsen tagit där ute och parkeringen sluttar lite nedåt, så när jag 30 sekunder senare kom ut igen hade trucken rullat 60-70 meter bakåt ned för parkeringen mot korsningen nere vid vägen!! Hjärtat flög upp i halsgropen och jag sprang för att komma ifatt, kunde till slut klättra upp och få stopp på trucken SEKUNDERNA innan den skulle ha hamnat i diket vid vägkanten... Det kändes overkligt, jag andades ut i morgonluften och körde bara långsamt upp över parkeringen och tänkte på allt som kunde ha hänt, la t.ex märke till raden personalbilar som trucken hade rullat förbi på bara ett par meters avstånd. Sen ställde jag trucken utanför lagret igen och försäkrade mig noga om att handbromsen satt i innan jag gick in till praktikanten bland kartongerna igen.

Ingen hade sett händelsen, inte ens praktikanten. MEN, så sjukt nära som sagt... Trucken hade lika gärna kunnat vara liiiite mer riktad åt höger och rullat rätt in i en personalbil där vid sidan - chefens till exempel? Ser framför mig svischande sekvenser av lampkross, tjutande billarm, chef som kommer utspringande och resten springande efter, skrik och skäll, sparken omedelbart, stämd på försäkringspengar och skulder in i fördärvet, notis i Mitt i Haninge osv osv. De inte hade varit nådiga.

2 kommentarer:

Myror och mjölk sa...

gud vad spännande, för visst tänker jag rätt när jag tänker att du har flyttat ner det här inlägget? så har jag drömt om att göra nån gång, skriva "hej" 5:e maj och sen, 21:a juni, sudda bort "hej" och skriva ner det mest intressanta inlägget någonsin. vet inte riktigt varför dock...

stefanmedo sa...

det stämmer! det var den 16e maj det hände, och i och med att det var en "true story" kunde det inte hjälpas.
dessutom är det bara en slarvig anteckning som jag tänkte snygga till lite senare, så jag ville inte ha den för lättillgänglig heller.

det finns för övrigt fler som jag har lagt till i efterhand, vissa så långt som ett år bakåt. haha. två jag minns på rak arm är en om en namnsdag, och en annan om ett studiebesök.